De hoofdbaan en een gedeelte van de sleepbaan van vliegbasis Volkel worden deze zomer volledig gerenoveerd. De huidige hoofdbaan van de vliegbasis is aan het einde van zijn levensduur. Om die reden wordt de gehele constructie van asfalt-, anti-skid- en funderingslagen vervangen. De sleepbaan wordt gerenoveerd en aangepast om de huidige staat en verkeersveiligheid ter plaatse te verbeteren. Van 1 mei tot en met 1 november 2014 vinden er diverse werkzaamheden plaats op de vliegbasis Volkel.
Renovatie hoofdbaan
De voorbereidende werkzaamheden beginnen donderdag 1 mei. De hoofdbaan wordt afgesloten voor vliegverkeer en er worden diverse verkeersvoorzieningen getroffen. Vanaf 9 mei wordt gestart met de naderingswerkzaamheden van verdachte objecten die door bodemonderzoek zijn geconstateerd. Deze werkzaamheden worden voortgezet in het weekend van 10 en 11 mei. Nadat zeker is gesteld dat de grond vrij is van niet-gesprongen explosieven, worden de funderingslagen geplaatst. De asfaltering van de hoofdbaan staat gepland in de tweede helft van augustus; de anti-skid laag wordt in september aangebracht. Deze anti-skid laag is benodigd als ‘slijtlaag’ en verlengt de levensduur van de baan met tien tot vijftien jaar dankzij een hoge stroefheid en groot waterbergend vermogen. Ten slotte wordt de bestaande aanvliegverlichting aan de oostzijde van de vliegbasis conform de internationale eisen voor vliegveiligheid op de juiste hoogte gebracht. Afhankelijk van de voortgang van de renovatie vinden mogelijk ook werkzaamheden in de weekenden plaats.
Renovatie sleepbaan
De sleepbaan verbindt enkele onderhoudshangaars met het rolbanenstelsel richting de hoofd- en parallelbaan van de vliegbasis. De sleepbaan wordt versmald en voorzien van bebording, weg- en vliegveldmarkeringen om de verkeerssituatie ter plaatse overzichtelijker te maken. Aanvullend wordt een deel van de sleepbaan voorzien van een nieuwe asfaltdeklaag. Voor de renovatiewerkzaamheden aanvangen, worden eveneens naderings-werkzaamheden uitgevoerd ten aanzien van geconstateerde verdachte objecten. De renovatie van de sleepbaan wordt tegelijkertijd met de werkzaamheden aan de hoofdbaan uitgevoerd.
Vliegbewegingen
De vliegbewegingen van de F-16’s van vliegbasis Volkel vinden in deze periode plaats vanaf de parallelbaan. De traumahelikopter en de KLPD helikopter kunnen tijdens de renovatie hun taken blijven uitvoeren vanaf de vliegbasis.
Extra vrachtverkeer
Voor de aan- en afvoer van het materiaal van de banen wordt vrachtverkeer ingezet. Dit leidt tot een tijdelijke toename van wegverkeer in de omgeving van de vliegbasis. Een piek ligt volgens planning in de tweede helft van augustus, wanneer ruim 150 vrachtwagens ingezet worden voor de aanvoer van nieuw asfalt. Speciaal voor dit bestemmingsverkeer wordt tijdens de renovatieperiode een extra poort aan de noordzijde van de vliegbasis opengesteld.
Onderzoek naar niet-gesprongen explosieven
Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de vliegbasis intensief gebombardeerd. Niet alle explosieven zijn daadwerkelijk geëxplodeerd. Een deel van deze niet-gesprongen explosieven liggen op diverse plekken op de vliegbasis nog in de grond. Defensie doet daarom altijd onderzoek naar de mogelijkheid of er niet-gesprongen explosieven liggen op de plaatsen waar zij werkzaamheden uitvoert. Uit bodemonderzoek bij de hoofd- en sleepbaan blijkt dat er verdachte objecten in het gebied zijn gevonden. Deze verdachte objecten worden vanaf 9 mei benaderd. Hierna is aan te geven of het daadwerkelijk gaat om een niet-gesprongen explosief of om andere voorwerpen van metaal.
Beschermingsconstructies
De renovatiewerkzaamheden worden uitgevoerd door een gecertificeerde aannemer in samenwerking met de Explosieven Opruimings Dienst Defensie (EODD). Mochten er daadwerkelijk niet-gesprongen explosieven liggen, verwijdert de EODD, afhankelijk van de eigenschappen van de betreffende explosieven, deze met behulp van zogenaamde bomterpen. Dit is een werkwijze waarbij rondom een explosief een beschermingsconstructie van containers en zand wordt geplaatst. Met behulp van deze werkwijze komen er geen scherven vrij en wordt de veiligheid voor omwonenden en personeel gewaarborgd. Wel is het mogelijk dat mensen en dieren bij een eventuele explosie een grondschok voelen, omdat de explosie zich via de grond verplaatst.
Ministerie van Defensie
Commando Luchtstrijdkrachten Vliegbasis Volkel
Sectie Communicatie