Inwoners van Uden, Odiliapeel en Volkel kunnen al enkele jaren gebruik maken van buurtbemiddeling. Sinds een half jaar is Martijn van Kreij de coördinator. De afgelopen maanden heeft hij Uden beter leren kennen. Ook zorgt hij ervoor dat Buurtbemiddeling bij de mensen in Uden, Odiliapeel en Volkel onder de aandacht komt. Hij maakte kennis met wijkagenten, dorpsraden en buurtnetwerken. “ Dat is belangrijk omdat bewoners en verwijzers snel de juiste hulp willen vinden.”
Wat doet Buurtbemiddeling?
“Wij bemiddelen in conflicten tussen buren. Dat kan gaan over geluidsoverlast, hinder van elkaar of van elkaars kinderen, parkeerproblemen, rommel, pesterijen en ga maar door. Het zijn geen problemen waarvoor je meteen melding of aangifte doet, maar je hebt er wel last van. Buurtbemiddeling gaat niet kijken wie gelijk heeft, het gaat er om buren te helpen om uit hun conflict te komen. Mensen kunnen zich zelf bij ons aanmelden of ze worden verwezen door andere instanties zoals Area wonen, Vivaan, politie of gemeente. Via onze website is het ook gemakkelijk om in contact te komen.”
Hoe gaat het in zijn werk?
“Als ik een melding krijg neem ik contact op met de klager. Ik vraag of ze zelf al geprobeerd hebben om er met hun buren uit te komen, dat is wel een voorwaarde. Als dat niet gelukt is schakel ik bemiddelaars in. Dit zijn vrijwilligers die zijn opgeleid om te bemiddelen. Zij gaan praten met de klager en daarna met de andere buur. Het doel is om tot een bemiddelingsgesprek te komen. Als beide buren dat willen gaan we dat gesprek aan. Dit is een gesprek op neutraal terrein, door bemiddelaars begeleid. Zij laten beide partijen hun verhaal doen en ondersteunen ze, maar ze moeten het zelf oplossen. In dat gesprek worden afspraken gemaakt.”
Is zo’n probleem dan al na één gesprek opgelost?
“Dikwijls is het klaar met één gesprek. Vaak ligt er een probleem onder. Dan is er ooit iets gebeurd waardoor irritatie over en weer is ontstaan. Het is belangrijk dat je van elkaar weet wat er speelt. Het moet gewoon eens uitgepraat worden, dan is er al veel opgelost. Als de boosheid blijft hangen, wordt het steeds lastiger.”
Heeft Buurtbemiddeling echt succes?
“Uit landelijke cijfers blijkt dat tweederde van de bemiddelingen slaagt. In Uden, Volkel en Odiliapeel halen we dat ook. We willen natuurlijk wel weten of de afspraken stand houden. Daarom neem ik na zes weken met beide partijen contact op om te vragen of het echt is opgelost en na een half jaar vraag ik het nog een keer.”
Heb je genoeg vrijwilligers?
“We willen graag nog een paar vrouwelijke bemiddelaars erbij. Je hebt geen bepaalde vooropleiding nodig. Je moet wel goed contact kunnen maken met mensen, neutraal zijn, kunnen luisteren en niet oordelen. Ze krijgen een opleiding van twee dagen en worden door mij gecoacht. Een bemiddelaar gaat ook nooit alleen op pad, altijd met zijn tweeën, liefst een man en een vrouw.”
Heb jij die eigenschappen zelf ook?
“Ik ben nieuwsgierig van aard en geïnteresseerd in mensen. Ik wil begrijpen hoe een conflict in elkaar steekt en hoe deze is ontstaan. Ik heb zelf ook de opleiding tot bemiddelaar gevolgd. Ik vind het belangrijk om zo nu en dan zelf een bemiddeling uit te voeren om feeling te houden met de ‘werkvloer’. Het geeft mij een goed gevoel om samen met de bemiddelaars iets te kunnen betekenen voor de inwoners .”
Kost het iets als iemand jullie hulp vraagt?
“Buurtbemiddeling Uden is een kosteloze dienstverlening voor inwoners van Uden, Volkel en Odiliapeel. Het project wordt gefinancierd door de gemeente Uden en Area. Buurtbemiddeling is aangehaakt bij stichting Aanzet en werkt samen met instanties als Area, Vivaan en de wijkagenten. Mensen die iets kwijt willen nadat ze dit gelezen hebben kunnen me bellen, 0413-254936 of mailen naar info@buurtbemiddelinguden.nl . Zie ook de website www.buurtbemiddelinguden.nl”