zondag, oktober 17, 2021

Donderdag 30 maart thema-avond kindcentrum Kidion

Al twee jaar organiseren we samen met ouders en medewerkers een thema-avond voor alle ouders en team van Kidion. Dat is steeds een groot succes geweest en de tips en tops van vorig jaar zijn meegenomen in het programma van dit jaar. Over de inhoud van het programma informeren we u nader. In de komende weken zal daar aanvullende informatie over verschijnen.

Het nieuwe aan de opzet is dat we naast de ouders met kinderen op ons kindcentrum ook nadrukkelijk ouders willen uitnodigen die (nog) geen kinderen hebben die gebruik maken van de voorzieningen van Kidion. Daarnaast worden ook andere belangstellenden uit Volkel uitgenodigd voor deze avond.

Uiteraard zullen we in eerste instantie voor de ouders met kinderen op ons kindcentrum een plek vrijhouden.

De opzet van de avond is nagenoeg hetzelfde als vorig jaar met een algemene inspirerende inleiding. Dit jaar door juffrouw Marijke (zij is de cultuurcoördinatrice van de basisschool) die gevolgd wordt door het bijwonen van een workshop waar uzelf voor gekozen heeft. Uw eerste keuze zal niet altijd lukken, maar we zullen zeker ons best daarvoor doen.

We hebben gezocht naar een opzet en inhoud waarin ouders kennis maken met wat creatieve en culturele activiteiten met kinderen kunnen doen. Niet alleen door er informatie over te krijgen, maar ook deels door het zelf te ervaren. De werkgroep gelooft dat ze voor de ouders en de medewerkers van Kidioneen interessante, informatieve, ontspannende en creatieve avond organiseert.

Het thema van dit jaar is dan ook:

De 3 C’s Creativiteit, Cultuur en Creatieve ontwikkeling; een goede basis voor de toekomst!

In ons kindcentrum vinden we de ontwikkeling van de creativiteit van kinderen van groot belang. In een maatschappij waarin we steeds vaker op zoek zijn en behoefte hebben aan creatieve mensen met nieuwe ideeën, is het aanspreken op, stimuleren en ontwikkelen van het creatieve talent van kinderen van steeds groter belang. Daarnaast is het belangrijk dat kinderen kennis maken met de diversiteit van de culturele wereld om zich heen. Dat kan ver weg zijn, maar ook zeer dichtbij in Volkel als het bijvoorbeeld gaat over cultureel erfgoed, maar ook over muziek maken, wetenschap en techniek of nieuwe technische ontwikkelingen.

Binnen ons kindcentrum beginnen we daar mee op zeer jonge leeftijd. Niet elk hierboven genoemd onderwerp in dezelfde mate en voor elke leeftijd, maar wel binnen de 12/13 jaar dat kinderen zich ontwikkelen.

In dit bericht willen alvast een tipje van de sluier optillen door een aantal workshops nader toe te lichten. Op onze website www.kidion.nl kunt u de komende tijd aanvullende informatie vinden en verdere praktische informatie over deze avond.

Hieronder volgen de inmiddels aangereikte toelichtingen op enkele workshops van de thema-avond.

Workshop 1: Het belang van muziekles

Muziek: nog vaak een ondergeschoven kindje binnen het onderwijs. En dat is jammer, als je weet wat voor effect muziek kan hebben op kinderen. Zo verbetert muziek het sociaal gedrag, motoriek en taalgevoel, bevordert het de schoolprestaties en creativiteit, en vermindert het concentratieproblemen.

Daarom zet Beat It zich in voor verbetering van de kwaliteit van muzieklessen in het onderwijs op vele scholen in Noord-Brabant, waaronder binnen kindcentrum Kidion op de basisschool. In deze workshop leert u welke invloed muziek heeft op het leerproces van een kind en op welke manieren muziek wordt gebruikt in de klas. Daarnaast zult u zelf ervaren wat muziek met u doet. Aan de slag

Workshop 2: Muzikanjers

In de workshop ‘kennismaken met Muzikanjers’ wil ik jullie graag informatie geven over het werken aan sociale vaardigheden bij kinderen met als middel muziek. Maar ik wil jullie door eenvoudige oefeningen ook zelf laten ervaren wat een kind ervaart tijdens een bijeenkomst van ‘Muzikanjers’.

De training is bedoeld om op een plezierige manier met elkaar te werken aan sociale vaardigheden, want muziek maken blijft tenslotte vooral ook heel erg leuk!

In ons land wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan de positieve effecten die muziek maken en kunstonderwijs in het algemeen hebben op de cognitieve- en emotionele ontwikkeling van een kind.

In mijn loopbaan als docent Muziek op basisscholen en bij Kunstinstellingen heb ik dan ook ervaren dat je met muziek maken met kinderen veel meer kunt bereiken dan alleen vrolijke gezichtjes en het opdoen van kennis over muziek.

Tijdens het maken van muziek zijn we bezig met o.a. samenwerken, complimenten geven en ontvangen, kritiek geven en ontvangen, jezelf presenteren, zelfvertrouwen ontwikkelen en grenzen aangeven.

Workshop 3: Wetenschap en Techniek door Mad Science

Wij inspireren kinderen en u met uitdagende en educatieve wetenschap en techniek. Onze workshops en vele andere activiteiten stimuleren de onderzoekende leerhouding zowel op school als daarbuiten. Kinderen krijgen op deze manier een positieve kijk op wetenschap & techniek en beseffen beter hoe het de wereld om hen heen beïnvloedt. Op deze manier bereiden we kinderen voor de toekomst. Onze lessen liggen dicht bij de belevingswereld van de kinderen en zijn zeer educatief. Door talloze experimenten, activiteiten en demonstraties leren wij de kinderen en u principes en methoden waar ze later op terug kunnen vallen. Observeren, analyseren en conclusies trekken zijn immers belangrijke vaardigheden, voor nu en later. Dit alles wordt geleid door een professionele Mad Science docent die een uitgebreide training heeft moeten doorlopen en natuurlijk een passie heeft voor het werken met kinderen. Deze workshop zal hij zijn passie en het belang van wetenschap & techniek met u delen op interactieve manier.

Workshop 4: Tekenen is Toveren; creativiteit raak het niet kwijt door Ingrid Vissers

Een interactieve lezing over het belang van creatieve ontwikkeling bij kinderen.

Een bekende uitspraak van Picasso: “Ieder kind is een kunstenaar. De moeilijkheid is er een te blijven als je groot wordt.” Van nature zijn we allemaal creatief, alleen lijkt het erop dat we naarmate we ouder worden ons geloof in onze eigen creativiteit kwijtraken. Ons huidige onderwijssysteem speelt nog steeds voornamelijk in op de cognitieve ontwikkeling van kinderen. Maar een mens is meer dan alleen een hoofd. Tijdens deze interactieve lezing wil ik jullie het belang van creatieve ontwikkeling laten zien. We gaan luisteren en kijken maar vooral zelf weer ervaren. Want ik ben er van overtuigd als je met kinderen met creativiteit aan de slag wil, dat je het als ouder weer zelf moet ervaren. Een uitspraak van een andere grootheid: Einstein “Logica brengt je van A naar B maar verbeelding brengt je overal.” Een workshop waarin jij als ouder weer je eigen creativiteit mag voelen, zodat je vol enthousiasme hiermee verder gaat …. wellicht samen met je kind(eren).

Workshop 5: Cajons! door Jelle Douma

In een sessie van een uur laat drummer/percussionist Jelle Douma verschillende ritmes voorbijkomen op de Cajon. Na een kleine introductie over de herkomst van dit instrument gaan we aan de slag met de basistechnieken.

Doel is om zo snel mogelijk samen te leren spelen. Dit kan omdat de aangeleerde ritmes een complementaire verhouding hebben. M.a.w.: de cursist heeft al snel een “bandgevoel” en kan een dienende rol spelen in zijn of haar sectie.

Uiteindelijk werken we toe naar een presentatie die eventueel ook publiekelijk kan worden uitgevoerd.

De Cajon is het enige percussie-instrument waarop men zit. De laagdrempeligheid van de Cajon heeft in het verleden bewezen dat veel kinderen en volwassenen al snel veel plezier beleven aan het bespelen ervan.

Workshop 6: Wij leven in Volkel door Adriaan Sanders

Bij erfgoed gaat het niet alleen over kennis uit een boekje, we willen kinderen laten ervaren. Het gaat vooral over vaardigheden als leren waarnemen, zintuigen gebruiken en het verhaal achter het erfgoed. Wat is er gebeurd op de grond onder je voeten? Wat vertelt het monument, kasteel, molen, kerk, musea over het leven in vroegere tijden? Door kennis te maken met erfgoed uit de omgeving wordt het verleden echt en betekenisvoller en waarderen de kinderen het ook als een stukje van zichzelf. In deze workshop zal aandacht besteed worden aan een aantal feiten uit de geschiedenis van Volkel. Adriaan Sanders van de Heemkundekring Uden neemt ons mee terug in de tijd. Hij zal ook aandacht besteden aan de manier waarop wij met erfgoedprojecten de plaatselijke geschiedenis in ons onderwijs toepassen.

Workshop 7: Virtual reality door Geertje

Serveert De kern van deze workshop is het doen! We gaan aan de slag met 3 nieuwe media-items, iets waar onze kinderen mee opgroeien, waar ze handig en creatief mee omgaan. Middels een groepsopdracht van ongeveer 15 minuten leert men dit nieuwe media item kennen. Daarna rouleren we. In deze workshop verken je enkele nieuwe ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media en technologie. Daarnaast geven we kennis over duurzaamheid en het verbruik van energie. Wat verbruik je tijdens een workshop en hoe kun je dit compenseren?

Workshop 8: Muziekeducatie-blaasmuziek door St. Ceacilia

Sinds jaar en dag maakt ‘de harmonie’ onderdeel uit van de Volkelse gemeenschap. De meeste mensen kennen ons van een muzikale wandeling over straat tijdens een feestmoment. Dat is een van de dingen die we doen, maar daarnaast zijn we al jaren actief als het gaat om muziekeducatie. Dit is begonnen met het opleiden van leerlingen voor harmonie of drumband, maar ook verzorgen wij projecten voor basisschool De Vlieger. Tijdens deze projecten laten we de kinderen kennis maken met bespelen van instrumenten, omdat we zelf vanzelfsprekend in het bezit zijn van de instrumenten hebben we ook de mogelijkheid om kinderen vooral zoveel mogelijk te laten leren door zelf te doen. Daarnaast zijn de kinderen zelf bezig met het lezen van het notenschrift en kunnen aan het einde van de projecten ook al ‘echt’ muziek maken. Naast dat het bespelen van een instrument erg leuk is draagt het ook in grote mate bij aan een positief effect op de ontwikkeling van het kind. Door zelf muziek te maken worden onze hersenen optimaal geprikkeld, er ontstaat bijna een soort van vuurwerk in de hersenen. De gevolgen hiervan zijn van positieve invloed op onder andere het sociaal gedrag, de motoriek, taalgevoel, creativiteit en nog tal van andere aspecten. Wat we tijdens de projecten doen, wat daar de meerwaarde van is en waarom zelf muziek maken zo belangrijk is voor de ontwikkeling van uw kind vertellen wij graag tijdens deze workshop, maar willen we u ook vooral zelf laten ervaren.

Op onze website www.kidion.nl kunt u de komende tijd aanvullende informatie vinden en verdere praktische informatie over deze avond.

De werkgroep die bestaat uit ouders en medewerkers van kindcentrum Kidion hoopt u te mogen begroeten op donderdag 30 maart van 19:30 tot 21:30 uur in Kindcentrum Kidion.

Meer nieuws

Enquête VOLK

Hier is het nieuws van VOLK, u weet wel, de groep van een tiental enthousiaste Volkelnaren, die zich inspant om de leefbaarheid van Volkel...

Wij gebruiken cookies om u de beste online ervaring te bieden. Door akkoord te gaan, accepteert u het gebruik van cookies in overeenstemming met ons cookiebeleid.

Privacy Settings saved!
Privacy-instellingen

Als je een website bezoekt, kan deze informatie opslaan of ontvangen van je webbrowser, meestal in de vorm van cookies. Beheer hier je persoonlijke Cookie Instellingen.

Deze cookies zijn nodig voor functioneren van de website en kunnen niet worden uitgezet.

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

In order to use this website we use the following technically required cookies
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Decline all Services
Accept all Services