Wellicht is het handig voor u te weten dat er momenteel geen secretariaat is voor de Dorpsraad Volkel. Het verzoek is indien u poststukken af anderszins heeft bestemd voor de dorpsraad deze naar…… In bijna elk artikel van de dorpsraad is dit aan het eind vermeld tot nu toe. Er is goed nieuws. Binnen ons (te kleine) groepje is Hennie Biemans bereid gevonden het secretariaatswerk voor de dorpsraad te gaan doen. Verzoek aan verenigingen en andere belangstellenden dit in uw adressenbestand te wijzigen.
Secretariaat is vanaf augustus 2013 Hennie Biemans Heikantstraat 4a, 5408 PZ, 0413-273063, info@monami.nl. Het welbekende mailadres van de dorpsraad blijft ook nog actief info@dorpsraadvolkel.nl
In het Udens Weekblad van 22 augustus heeft een advertentie gestaan waarin huurders van Area die bijzondere belangstelling hebben om deel te nemen in de bewonersraad zich hiervoor aan kunnen melden.
In de vakantieperiode is er contact geweest met Theo Vullers. Theo is lid van de dorpsraad in Odiliapeel en jarenlang lid van de bewonersraad. Aan het eind van dit jaar zou hij hier mee moeten stoppen. Om gezien de veranderingen een betere overgang te krijgen heeft Theo besloten vanaf 1 juli te stoppen. Hij vertelde hoe belangrijk het was en is voor dorpen als Volkel en Odiliapeel dat iemand vanuit deze dorpen in deze bewonersraad actief deelneemt. “Zeker in de kleine kernen spelen andere zaken een rol als het gaat om huurwoningen”zei hij. Om deel te kunnen nemen in deze bewonersraad moet je huurder zijn van Area. Het is niet nodig om in de dorpsraad te zitten hiervoor.
Om een beetje een idee te geven wat Theo zoal heeft beziggehouden in de periode dat hij in de bewonersraad actief was heeft hij, bij wijze van spreken zichzelf geïnterviewd. Het navolgende artikel is het resultaat;
WIE NEEMT HET VAN THEO OVER BIJ DE BEWONERSRAAD AREA?
Dit is een vraag en antwoord verhaal met Theo Vullers die per 1 juli 2013 de Bewonersraad van AREA heeft verlaten.
Wat was de reden dat je in 2002 solliciteerde op een functie bij de toenmalige bewonersraad van de SVU?
Tot dat tijdstip had het kerkdorp Odiliapeel een vertegenwoordiger in de bewonersraad zitten, maar die stapte op en vroeg mij om het stokje over te nemen. Aangezien het vooral voor een kerkdorp als Odiliapeel en ook Volkel belangrijk is dat de wensen bij de SVU bekend werden, heb ik gesolliciteerd. Om zeker te zijn dat ik in het team zou passen, had ik toen om een proeftijd van 6 maanden verzocht. Ondertussen zat ik er nu meer dan 11 jaar.
Wat is de reden dat u nu bent gestopt?
Er is besloten dat de zittingsperiode van de leden niet langer dan 12 jaar mag zijn. De nieuwe bewonersraad heeft bepaald wat de nieuwe manier van werken wordt en wil dit verder uitwerken. Omdat ik over 6 maanden mijn functie neer dien te leggen, lijkt me nu het beste moment om afscheid te nemen en mijn opvolger vanaf de nieuwe start mee kan denken.
Hebben er tijdens jouw zittingsperiode wezenlijke wijzigingenplaats gevonden?
In de toenmalige bewonersraad zaten al jaren dezelfde personen. De inhoud van het overleg ook professioneler geworden de laatste jaren.
Welke veranderingen hebben er plaats gevonden bij de stichting bewonersraad SVU, sinds 2002?
Voor de toenmalige jaarlijkse huurders vergadering waren zo weinig inschrijvingen dat het voorkwam dat deze afgelast werd. We Hebben deze vergadering hervormd en schrijven meer dan 250 personen zich in voor deze bijeenkomst. De toegepaste overleg vorm zorgde ervoor dat het management en de bewonersraad een duidelijk beeld konden vormen over wat er bij de huurders speelt. Voor mij persoonlijk was het fijn om te merken dat de behoeftes die er in Odiliapeel waren, serieus genomen werden.
Wat zijn de gevolgen van de fusie tussen Woonbelang Veghel en de SVBU voor de bewoners raad geweest?
De fusie werd door de Bewoners Raad kritisch gevolgd. We dienden samen met de Vereniging van Huurders Veghel en de stichting bewonersraad SVU één team te vormen die voorwaarden stelden. Deze voorwaarden waren merendeels in het belang van de huurders. Ons motto was dat de huurders niets negatiefs van de fusie mochten ondervinden en de bestuurskosten per woning dienden te dalen. Het eerste is na wat aanloop problemen gerealiseerd en voor het tweede is 2014 een peil jaar.
Welke uitdagingen heeft de huidige bewonersraad AREA?
Ze dient er op toe te zien dat in het gehele gebied waar AREA huurwoningen heeft, voldoende betaalbare woningen beschikbaar blijven. Deze voorraad dient voor zowel de starter, het gezin als de senioren bereikbaar te zijn. Dus zullen er mijn inziens 75% van de huurwoningen betaalbaar moeten zijn en dit per categorie per woonomgeving. Vooral de kleine kernen dienen de jeugd te kunnen huisvesten, dit om de vergrijzing te compenseren.
Daarom hoop ik dat er een huurder uit Odiliapeel of Volkel gaat solliciteren als er binnenkort een vacature voor de bewonersraad gepubliceerd wordt, bv in de Areander.
Heeft u nog een boodschap voor de huidige stichting bewonersraad AREA?
Men dient zich te bedenken dat men er zit als vertegenwoordiger van de huurders, maar ook de belangen van woning zoekende mag men niet uit het oog verliezen. De meest belangrijke taak voor de leden is, het toezicht houden op de voorraad betaalbare huurwoningen binnen de gemeente Uden & Veghel. Voor alle doelgroepen dienen er woningen beschikbaar te zijn. Ook de leefbaarheid en leef kwaliteit dient ook de nodige aandacht te krijgen.
Tot slot wil ik de stichting Bewonersraad AREA veel succes en wijsheid wensen voor de toekomst.
Theo Vullers