Op zondag 30 mei jl. is Gerrit Coppens, geboren en getogen in Volkel, na een kort ziekbed op 85 jarige leeftijd overleden. Hij was geen onbekende voor de Volkelse en Udense gemeenschap. Jarenlang zette hij zich in voor de gemeenschap o.a. als gemeenteraadslid voor het CDA.
Gerrit Coppens, geboren op 7 april 1936 in Volkel, groeide op in een gezin van 9 kinderen. Na de tweede wereldoorlog, welke voor hem veel herinneringen gaf, ging hij in 1950 naar de ambachtsschool in Veghel. Afronden lukte helaas niet, als oudste zoon van het gezin werd er werk voor hem geregeld, want met een gezin van 11 personen moest er brood op de plank komen.
Vliegbasis Volkel
Door de bezetting van de Duitsers had Gerrit een sterke interesse in vliegtuigen gekregen, het ouderlijk huis grensde bijna bij de startbaan van vliegbasis Volkel die de Duiste Luftwaffe hadden aangelegd. Zijn interesse werd op 17-jarige leeftijd gewekt door een advertentie van de Vliegbasis, waarin ze vroegen om personeel. Op bijna 18 jarige leeftijd melde hij zich bij de hoofdingang van de vliegbasis en werd aangenomen als soldaat. Gerrit startte dan wel onderaan de ladder, maar wist zich snel op te werken en werd in 1983 bevorderd tot eerste luitenant. Gerrit Coppens was het die een sneeuwschuiver ontwikkelde van oude straalmotoren om de vliegbaan sneeuwvrij te houden. Deze door Gerrit Coppens en zijn team ontwikkelde sneeuwschuiver staat tot de dag van vandaag opgesteld in het luchtmacht museum in Soesterberg.
Opendagen van de Koninklijke luchtmacht:
Vanuit Den Haag kwam in de jaren 70 het idee om meer maatschappelijke betrokkenheid te creëren. Dat resulteerde in het idee om open dagen te gaan organiseren. Voor de eerste editie in 1989 op de vliegbasis Volkel ging men op zoek naar een geschikte militair om dit te gaan organiseren. Ze kwamen uit bij Gerrit en hij werd vrijgesteld van alle werkzaamheden om de eerste open dagen op Volkel te gaan organiseren.
Nooit vertoont op een vliegbasis in Nederland: 40 F16’s op de startbaan:
Gerrit wilde een unieke persfoto maken om veel publiciteit te gaan creëren. Hij bedacht een unieke actie om alle beschikbare F16’s met piloten op te stellen op de start- en landingsbaan voor een unieke foto.
Aldus geschiede, hij gaf opdracht om alle beschikbare F16’s op te stellen, de foto kwam er, ook bij de luchtmacht in Den Haag kwam de foto natuurlijk op het bureau terecht. Daar waren ze niet echt blij mee. Kapitein Gerrit Coppens mocht zich gaan melden in Den Haag om verantwoording af te gaan leggen. De foto zelf werd geplaatst in alle regionale en landelijke kranten, dat legde de open dag op de vliegbasis geen windeieren, honderd duizenden bezoekers waren er in 1989 bij.
Koninklijke onderscheiding:
In 1991 ontving Gerrit een Koninklijke onderscheiding, Ridder van Oranje-Nassau met 2 zwaarden, voor zijn inzet en werkzaamheden op de vliegbasis Volkel. Uniek, want niet allen Gerrit is geëerd, maar ook zijn beide broers Jan en Anton Coppens viel deze eer ten deel voor hun maatschappelijke bijdrage aan de gemeenschap van Volkel.
Stichting jeugdbelangen, Raadslid en Voorzitter KBO Volkel:
Gerrit was zeer maatschappelijk betrokken. Wat te denken van 10 jaar voorzitter van Stichting Jeugdbelangen. Ook Was Gerrit Coppens maar liefst 5 raadsperiodes raadslid voor het CDA. Op latere leeftijd vervulde hij met verve het voorzitterschap van de KBO Volkel.
Velen kennen Gerrit ook van zijn garagebedrijf welke hij samen 38 jaar met zijn broer Ben Coppens runde. Ook het voormalig pompstadion, bijna recht tegenover de hoofdingang van de vliegbasis was in beheer van Gerrit en Ben.
De afscheidsdienst voor Gerrit wordt gehouden in besloten kring. Voor belangstellenden die graag een laatste eerbetoon willen geven kunt u zich aansluiten voor een erehaag, vanaf 17.00 uur beginnend aan de Rudigerstraat te Volkel.
Volkel verliest een man met een ongekende betrokkenheid. De laatste jaren genoot hij, wonende te Uden, van zijn gezin en familie.
Tekst Rogier Schol